Suluk

Keluarga Kaum Suluk
                                               
Kaum Suluk atau Tausūg berasal daripada Kepulauan Sulu  sejak zaman Kesultanan Sulu lagi. Kaum Suluk ini menggunakan bahasa Tausug sebagai bahasa pertuturan. Agama rasmi yang dianuti adalah agama Islam. Kaum Suluk ini juga mempunyai budaya yang unik dan tersendiri. Antara contoh yang popular adalah pakaian tradisionalnya iaitu Kupot dan tarian, Daling-daling.




                                                                   



                                Pangantin - Lolay & Kulingtangan
                                   

Masyarakat Malaysia kurang mengenali siapa sebenarnya suku kaum Suluk yang terdapat di Sabah itu. Orang Suluk tidak memanggil diri mereka Suluk melainkan menggelar diri mereka Tausug yang secara 'harfiahnya' membawa maksud "Orang dari Sulu". Orang Tausug hingga hari ini masih menjadi pelarian samada di Sulu atau di Sabah kerana tidak mengakui ketuanan Filipina keatas Negara mereka Sulu. Mereka saban tahun memerangi Kerajaan Filipina kerana menganggap diri mereka dipencil dan dianiaya oleh kerajaan Filipina hingga hari ini.

Kaum Tausug atau Suluk adalah majoriti di kepulauan Sulu dan bahasanya Bahasa Sug adalah bahasa perantara atau lingua franca sebelum era kesultanannya lagi hingga kini. Kaum Tausug atau Suluk berasal dari rumpun Melayu-Austronesian (Polenesian) sebagai mana masyarakat Nusantara di sekitarnya. Bahasa Sug yang mereka tutur adalah mirip bahasa Melayu lama bercampur bahasa Arab dan bahasa etnik lain di sekitar Mindanao. Mengikut sejarah, bahasa asal Suluk sebenarnya adalah dari bahasa asal Orang Tagimaha (Taguima dari Basilan).

Bahasa Pertuturan
Kaum Suluk ini menggunakan bahasa Tausug sebagai bahasa pertuturan. 

Agama Rasmi
Agama rasmi yang dianuti adalah agama Islam. Kaum Suluk ini juga mempunyai budaya yang unik dan tersendiri. Antara contoh yang popular adalah pakaian tradisionalnya iaitu Kuput (kupot), sablay, samrah dan betawi.

                                          
                                                           Pakaian Kupot
Makanan Tradisi Kaum Suluk
Kaum Suluk ada banyak kuih muih tradisi yang tersendiri, berbeza dengan suku kaum lain. Antaranya ialah

                                               
                                                                          Tabid tabid

                                                                          Piyuto

                                                                         Putli Mandi


Untuk pengetahuan semua kuih tabid tabid dan putli mandi ada jual di sebelah Pavilion. Time puasa selalu juga beli kat akak tu. Tapi dia jual time puasa je kuih tu dan pada hari biasa dia jual pisang goreng dan karipap goreng. Pisang goreng tersebut merupakan pisang goreng kegemaran orang Sabah bah sebab yang jual memang orang Sabah.

Comments

Popular posts from this blog

Bukan Kerana Aku Tak Cinta

Kisah Minyak Beku Batu Pahat